Κρασί δεν είναι, αδέρφια, η λευτεριά μήτε γλυκιά γυναίκα,
μήτε και βιος μες στα κελάρια σας μήτε και γιος στην κούνια•
έρμο τραγούδι ’ναι ακατάδεχτο και σβήνει στον αγέρα!
(«Οδύσσεια»)
Ο Νίκος Καζαντζάκης
(18 Φεβρουαρίου 1883 - 26 Οκτωβρίου 1957) ήταν Έλληνας μυθιστοριογράφος,
ποιητής και θεατρικός συγγραφέας. Αναγνωρίζεται ως ένας από τους
σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες λογοτέχνες και ως ο περισσότερο μεταφρασμένος
παγκοσμίως. Έγινε ακόμα γνωστότερος μέσω της κινηματογραφικής απόδοσης των
έργων του «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται»,
«Βίος και Πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά»
και «Ο Τελευταίος Πειρασμός».
Μια αστραπή η ζωή μας... μα προλαβαίνουμε…
Γεννήθηκε στο Ηράκλειο το 1883. Μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον
επαναστατικό, εθνεγερτικό, σε μια Κρήτη που διψάει για Ελευθερία και για
Ελλάδα. Καιροί ταραγμένοι. Η οικογένεια του τον στέλνει για ασφάλεια στη Νάξο,
όπου γράφεται σε καθολικό σχολείο που ενσταλάζει μέσα του την αγάπη για το
διάβασμα, τις κλασσικές σπουδές, τις γλώσσες. Το 1906 γράφεται στη νομική σχολή
του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εμφανίστηκε στα ελληνικά γράμματα το 1906
δημοσιεύοντας το δοκίμιο «Η Αρρώστια του
Αιώνος» και το πρώτο του μυθιστόρημα «Όφις
και Kρίνο» (με το ψευδώνυμο Κάρμα Νιρβάμη). Τον επόμενο χρόνο ξεκίνησε
μεταπτυχιακές σπουδές στο Παρίσι. Χάρη στη πατρική χρηματοδότηση και στήριξη
ξεκινάει ταξίδια - προσκυνήματα σε όλη την Ελλάδα. Φεύγει για μεταπτυχιακές
σπουδές στο Παρίσι και εκπονεί διδακτορική διατριβή για τον Νίτσε που τον
περιλαμβάνει στους μεγάλους του "δασκάλους".
Το 1911 παντρεύτηκε τη Γαλάτεια Αλεξίου, στην εκκλησία του
Αγίου Κωνσταντίνου, στο νεκροταφείο Ηρακλείου, κι αυτό γιατί φοβόταν τον πατέρα
του, που δεν ήθελε για νύφη τη Γαλάτεια. Στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, το 1912,
κατατάχτηκε εθελοντής, αποσπασμένος στο γραφείο του πρωθυπουργού Ελευθερίου
Βενιζέλου. Στη συνέχεια, πρωτοστάτησε στην κίνηση για την ίδρυση του
Εκπαιδευτικού Ομίλου, μέσω του οποίου συνδέθηκε φιλικά, το 1914, με τον ποιητή Άγγελο Σικελιανό. Μαζί ταξίδεψαν στο
Άγιον Όρος, όπου διέμειναν περίπου σαράντα ημέρες, ενώ περιηγήθηκαν και σε
πολλά ακόμα μέρη της Ελλάδας. Την περίοδο αυτή ήρθε σε επαφή και με το έργο του
Δάντη, τον οποίο ο ίδιος
χαρακτηρίζει στα ημερολόγιά του ως έναν από τους δασκάλους του, μαζί με τον Όμηρο και τον Μπεργκσόν. Το 1915 άρχισε μια επιχείρηση ξυλείας, που απέτυχε, στο
Άγιο Όρος, μαζί με τον Ιωάννη Σκορδίλη.
Επηρεάζεται από τις σοσιαλιστικές ιδέες και το κομμουνιστικό
όραμα. Ταξιδεύει στη Ρωσία απ' άκρη σ' άκρη. Ξεκινάει να γράφει την Οδύσσεια του, το μεγαλύτερο σύγχρονο
έπος, σε 33333 στίχους. Ανάμεσα στα πολλά ταξίδια του απομονώνεται συχνά για να
αφοσιωθεί στη μελέτη και στο γράψιμο. Πρώτα στο μοναδικό σπίτι του στην Αίγινα
που περνάει και τα δύσκολα χρόνια της κατοχής και μετά σε διάφορα μέρη στο
εξωτερικό (Τσεχοσλοβακία, Γερμανία, Γαλλία). Τον Οκτώβριο του 1926 πήγε στη
Ρώμη και πήρε συνέντευξη από τον Μπενίτο
Μουσολίνι. Επίσης, εργάστηκε ως ανταποκριτής των εφημερίδων Ελεύθερος Τύπος και Η Καθημερινή. Είχε, βέβαια, γνωριστεί με την Ελένη Σαμίου, το 1924,
- το διαζύγιο με την Γαλάτεια εκδόθηκε το 1926 - με την οποία έζησε 21 χρόνια
χωρίς γάμο. Παντρεύτηκαν το 1945 κι αυτό γιατί με τον καλό του φίλο, τον Άγγελο
Σικελιανό και τη δεύτερη γυναίκα του, θα πήγαιναν στις ΗΠΑ. Τον Αύγουστο του
1924, ο Καζαντζάκης φυλακίστηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, επειδή είχε αναλάβει
την πνευματική ηγεσία μιας κομμουνιστικής οργάνωσης δυσαρεστημένων προσφύγων.
Τα τετραθέμελα του κόσμου τούτου: ψωμί, κρασί, φωτιά, γυναίκα..
Τον Οκτώβριο του 1927, ο Καζαντζάκης φεύγει για τη Μόσχα
προσκαλεσμένος από την κυβέρνηση της Σοβιετικής Ένωσης, για να πάρει μέρος στις
γιορτές για τα δεκάχρονα της Οκτωβριανής Επανάστασης. Εκεί γνωρίστηκε με τον
Ελληνορουμάνο λογοτέχνη Παναΐτ Ιστράτι,
μαζί με τον οποίον επέστρεψε στην Ελλάδα. Τον Ιανουάριο του 1928 στο θέατρο
«Αλάμπρα», στην Αθήνα, μιλάνε εξυμνώντας τη Σοβιετική Ένωση, ο Καζαντζάκης και
ο Ιστράτι. Στο τέλος της ομιλίας έγινε και διαδήλωση. Τόσο ο Καζαντζάκης όσο
και ο συνδιοργανωτής της εκδήλωσης Δημήτρης
Γληνός διώχθηκαν δικαστικά. Η δίκη ορίσθηκε στις 3 Απριλίου, αναβλήθηκε
μερικές φορές και δεν έγινε ποτέ. Τον Μάιο του 1929 απομονώθηκε σε ένα
αγρόκτημα στην Τσεχοσλοβακία, όπου ολοκλήρωσε στα γαλλικά τα μυθιστορήματα Toda-Raba (μετονομασία του αρχικού
τίτλου Moscou a crie) και Kapetan Elia.
Τα έργα αυτά εντάσσονταν στην προσπάθεια του Καζαντζάκη να καταξιωθεί διεθνώς
ως συγγραφέας. Η γαλλική έκδοση του μυθιστορήματος Toda-Raba έγινε με το
ψευδώνυμο Νικολάι Καζάν.
Το 1930 θα δικαζόταν, πάλι, για αθεϊσμό, για την «Ασκητική». Η δίκη ορίσθηκε για τις 10
Ιουνίου, αλλά κι αυτή δεν έγινε ποτέ..
Μετά την αποχώρηση των Γερμανών, δραστηριοποιήθηκε έντονα
στην ελληνική πολιτική ζωή, αναλαμβάνοντας την προεδρία της Σοσιαλιστικής
Εργατικής Κίνησης, ενώ διετέλεσε και υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου της κυβέρνησης
του Σοφούλη από τις 26 Νοεμβρίου του 1945 έως τις 11 Ιανουαρίου του 1946.
Παραιτήθηκε από το αξίωμά του μετά από την ένωση των σοσιαλδημοκρατικών
κομμάτων. Το Μάρτιο του 1945 προσπαθεί να πάρει μια θέση στην Ακαδημία της
Αθήνας, αλλά αποτυγχάνει για δύο ψήφους. Τον Νοέμβριο του ίδιου χρόνου
παντρεύεται την Ελένη Σαμίου, στον Άι - Γιώργη τον Καρύτση, με κουμπάρους τον
Άγγελο και την Άννα Σικελιανού.
Προτάθηκε 3 φορές για το Βραβείο Νόμπελ. Την πρώτη απ' την
Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, που τον έχει Πρόεδρο, έχοντας συνυποψήφιό του τον
Άγγελο Σικελιανό. Επίσης, το 1952 και 1953, απ' τη Νορβηγική Εταιρεία
Λογοτεχνών, ποτέ όμως απ' την Ακαδημία της Αθήνας. Τον επόμενο χρόνο διορίστηκε
στην UNESCO με αποστολή την προώθηση μεταφράσεων κλασικών λογοτεχνικών έργων,
με απώτερο στόχο τη γεφύρωση των διαφορετικών πολιτισμών. Παραιτήθηκε τελικά το
1948, προκειμένου να αφοσιωθεί στο λογοτεχνικό του έργο. Για τον σκοπό αυτό
εγκαταστάθηκε στην Αντίμπ της Γαλλίας, όπου τα επόμενα χρόνια ακολούθησε μία
ιδιαίτερα παραγωγική περίοδος, κατά την οποία ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο μέρος
του πεζογραφικού του έργου.
Δεν υπάρχουν ιδέες , υπάρχουν μονάχα άνθρωποι που κουβαλούν τις ιδέες,
κι αυτές παίρνουν το μπόι του ανθρώπου που τις κουβαλάει…
Το 1953 προσβλήθηκε από μία μόλυνση στο μάτι, γεγονός που
τον υποχρέωσε να νοσηλευτεί αρχικά στην Ολλανδία και αργότερα στο Παρίσι.
Τελικά έχασε την όρασή του από το δεξί μάτι. Ενώ είχε επιστρέψει από την Αντίμπ
στην Ελλάδα, η Ορθόδοξη Εκκλησία εκκινούσε τη δίωξή του. Κατηγορήθηκε ως
ιερόσυλος, με βάση αποσπάσματα από τον «Kαπετάν
Mιχάλη» και το σύνολο του περιεχομένου του «Τελευταίου Πειρασμού» (1953), έργο το οποίο δεν είχε ακόμη
κυκλοφορήσει στην Ελλάδα. Το 1954 η Ιερά Σύνοδος με έγγραφό της ζητούσε από την
κυβέρνηση την απαγόρευση των βιβλίων του. Ο ίδιος, απαντώντας στις απειλές της
εκκλησίας για τον αφορισμό του, έγραψε σε επιστολή του: «Μου δώσατε μια κατάρα, Άγιοι Πατέρες, σας δίνω μια ευχή: Σας εύχομαι να
'ναι η συνείδησή σας τόσο καθαρή όσο η δική μου και να 'στε τόσο ηθικοί και
θρήσκοι όσο είμαι εγώ». Τελικά η Εκκλησία της Ελλάδος δεν τόλμησε να
προχωρήσει στον αφορισμό του Νίκου Καζαντζάκη, καθώς ήταν αντίθετος σε κάτι
τέτοιο ο οικουμενικός πατριάρχης Αθηναγόρας.
Το βουνό ανήκει στο μοναστήρι. Το μοναστήρι, ανήκει στο Θεό. Και ο Θεός
ανήκει σε όλους…
Αν και τελικά δεν αφορίστηκε ποτέ, η Ιεραρχία της Εκκλησίας
της Ελλάδας τον κατέκρινε και το όνομά του εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να
φέρει το στίγμα αυτό της εκκλησίας. Επίσης, ο «Τελευταίος Πειρασμός» καταγράφτηκε στον Κατάλογο των Απαγορευμένων
Βιβλίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, το καταργηθέν πλέον Index Librorum Prohibitorum. Ο Καζαντζάκης απέστειλε τότε σχετικό
τηλεγράφημα στην Επιτροπή του Index με τη φράση του χριστιανού απολογητή
Τερτυλλιανού «Ad tuum, Domine, tribunal
apello», δηλαδή «στο Δικαστήριό σου,
Κύριε, κάνω έφεση».
Ν’ αγαπάς την ευθύνη
να λες εγώ, εγώ μονάχος μου
θα σώσω τον κόσμο.
Αν χαθεί, εγώ θα φταίω…
Ο «Ζορμπάς»
εκδόθηκε στο Παρίσι το 1947 και με την επανέκδοση του, το 1954, βραβεύτηκε, ως
το καλύτερο ξένο βιβλίο της χρονιάς. Το 1955, ο συγγραφέας μαζί με τον Κακριδή
αυτοχρηματοδότησαν την έκδοση της μετάφρασης της Ιλιάδας, ενώ την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε τελικά στην Ελλάδα ο «Τελευταίος Πειρασμός». Τον επόμενο
χρόνο, τιμήθηκε με το Βραβείο Ειρήνης στη Βιέννη, ένα βραβείο το οποίο
προερχόταν από το σύνολο των τότε Σοσιαλιστικών χωρών. Καθώς μια από αυτές ήταν
η Κίνα επιχείρησε δεύτερο ταξίδι εκεί τον Ιούνιο του 1957, προσκεκλημένος της
κινεζικής κυβέρνησης. Επέστρεψε με κλονισμένη την υγεία του προσβληθείς από
λευχαιμία. Νοσηλεύτηκε στην Κοπεγχάγη της Δανίας και το Φράιμπουργκ της Γερμανίας,
όπου τελικά κατέληξε στις 26 Οκτωβρίου του 1957 σε ηλικία 74 ετών.
Σύμφωνα με άλλες μαρτυρίες, η λευχαιμία εμφανίστηκε στον
Καζαντζάκη κατά το χειμώνα του 1938, 19 χρόνια πριν απ' το τέλος του, το οποίο
αποδίδεται σε βαριάς μορφής ασιατική γρίπη. Η σωρός του μεταφέρθηκε στο
στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Η Ελένη Καζαντζάκη ζήτησε από την
Εκκλησία της Ελλάδος να τεθεί η σωρός του σε λαϊκό προσκύνημα, επιθυμία την
οποία ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Θεόκλητος απέρριψε. Έτσι, η
σωρός του συγγραφέα μεταφέρθηκε στο Ηράκλειο. Έπειτα από μεγάλη λειτουργία στον
Ναό του Αγίου Μηνά, παρουσία του Αρχιεπισκόπου Κρήτης Ευγενίου και 17 ακόμη
ιερέων, έγινε η ταφή του, στην οποία όμως εκείνοι δεν συμμετείχαν κατόπιν
απαγόρευσης του Αρχιεπισκόπου. Η ταφή έγινε στην ντάπια Μαρτινέγκο, πάνω στα
Βενετσάνικα τείχη. Τη σωρό συνόδευσαν ο τότε υπουργός Παιδείας Αχιλλέας Γεροκωστόπουλος
και ο ιερέας Σταύρος Καρπαθιωτάκης, ο οποίος αργότερα τιμωρήθηκε.
Ε, κακομοίρη άνθρωπε, μπορείς να μετακινήσεις βουνά, να κάμεις θάματα,
κι εσύ να βουλιάζεις στην κοπριά, στην τεμπελιά και στην απιστία! Θεό έχεις
μέσα σου, Θεό κουβαλάς και δεν το ξέρεις - το μαθαίνεις μονάχα την ώρα που
πεθαίνεις, μα 'ναι πολύ αργά…
Πως μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς έναν άνθρωπο που έχει
κατηγορηθεί ως αναρχικός, κομμουνιστής, εθνικιστής, φασίστας, άθεος,
θρησκόληπτος, σωβινιστής, μισογύνης, μηδενιστής;
Που στην ψηφοφορία για την είσοδο του στην Ακαδημία Αθηνών
δεν έγινε μέλος για δύο «αστείες» ψήφους; Που κατηγορήθηκε, συκοφαντήθηκε,
λατρεύτηκε και δεν πήρε το Νόμπελ γιατί δεν υποστηρίχτηκε από την επίσημη
Ελλάδα; Που είναι σαφώς ο πιο πολυδιαβασμένος Έλληνας συγγραφέας παγκόσμια και
αυτός που έχει κάνει πιο πολύ από οποιονδήποτε άλλο γνωστή την Ελλάδα στο
Εξωτερικό; Πως μπορείς να χαρακτηρίσεις έναν τέτοιο άνθρωπο; Μόνο με δύο
λέξεις, ήταν ένα πνεύμα ελεύθερο. Ένιωθε και ζούσε Ελεύθερος.
Πού να βρω μια ψυχή σαρανταπληγιασμένη κι απροσκύνητη, σαν την ψυχή
μου, να της ξομολογηθώ;
Το 1956 απονέμεται στον Καζαντζάκη το διεθνές βραβείο ειρήνης. Ο ραδιοσταθμός της Αγγλίας BBC ζητά από
τον ονομαστό συγγραφέα συνέντευξη για το βιβλίο του "Αγγλία". Ο Καζαντζάκης αρνείται με πείσμα τη συνέντευξη, ως
διαμαρτυρία ενάντια στις βιαιότητες των Άγγλων στην Κύπρο.
Η τελετή απονομής γίνεται στην Βιέννη από το Παγκόσμιο
Συμβούλιο Ειρήνης. «Η τιμή ανήκει στην
Κρήτη» θα πει ο Καζαντζάκης αλλά η ελληνική πρεσβεία θα λάμψει δια της απουσίας
της όπως και όλοι οι Έλληνες επίσημοι. Στο τέλος της χρονιάς ο "Φτωχούλης του Θεού" κυκλοφορεί ήδη
μεταφρασμένος σε πολλές Ευρωπαϊκές γλώσσες. Οι κριτικές του διθυραμβικές.
Πολλοί μιλούν για νόμπελ και θα ήταν πιο σίγουροι αν δεν ήξεραν το κλίμα που επικρατούσε
στην Ελλάδα για τα έργο του συγγραφέα. Στην εφημερίδα Άφτενπόστεν του Όσλο ένας
κριτικός ρίχνει το σύνθημα: «Δεν
χρειάζεται νόμπελ. Αυτό που νοιώσαμε όλοι εμείς που διαβάσαμε το βιβλίο είναι η
ανταμοιβή του…»
Νιώθω σαν να χτυπάμε τα κεφάλια μας στα σίδερα. Πολλά κεφάλια θα
σπάσουν. Μα κάποια στιγμή, θα σπάσουν και τα σίδερα…
Απόσπασμα από την συνέντευξη του αρχιεπίσκοπου Κρήτης
Ευγένιου, στην Ελένη Κατσουλάκη:
- Εγώ τον αγαπούσα πολύ τον Καζαντζάκη, μου εξομολογείται
χωρίς δισταγμό. Τον θαύμαζα στα κρυφά. Ξέρετε, η εκκλησία είναι στενοκέφαλη.
Δεν μπορούσα να εκφράσω τα πραγματικά μου αισθήματα.. Θα με πετούσαν έξω. Έχω
διαβάσει όλα του τα βιβλία του. Τι πένα είναι αυτή κοπελιά μου; Πιάνει πουλιά
στον αέρα! Ο Καζαντζάκης κατά μένα είναι ο πρωτοψάλτης της παγκόσμιας
λογοτεχνίας. Η εκκλησία τον παρεξήγησε. Ο Καζαντζάκης ήταν φιλόσοφος και
αλληγορικός συγγραφέας.
- Μα η εκκλησία τον αφόρισε!
- Δεν είναι αλήθεια. Ο Καζαντζάκης ποτέ δεν αφορίστηκε ,
αγαπητή μου. Η Ιερά Συνοδός τον καταράστηκε και τον αφόρισε και ζήτησε από τον
Πατριάρχη Αθηναγόρα να επικυρώσει την αφόριση του. Ο Πατριάρχης πέταξε την
αίτηση σ' ένα συρτάρι και ακόμα εκεί είναι. Ποτέ δεν την υπέγραψε. Όχι μόνο
αυτό, αλλά τα βιβλία του Καζαντζάκη στολίζουν και τώρα ακόμα την βιβλιοθήκη του
Πατριαρχείου!
Είχα μείνει άφωνη, λύγισαν τα γόνατα μου. Έκαμα κόμπο την
καρδιά μου και σώπασα.
- Εγώ , δεσποινίς Κατσουλάκη πήγα και στην κηδεία του! Παρ’
όλες τις απειλές, διαταγές, εκκλήσεις και κατάρες που πήρα γραπτώς και
προφορικώς -μπροστά μου και πίσω από την πλάτη μου- έδωσα άδεια να μπει η σωρός
του στον Άγιο Μηνά και έκανα μάλιστα και την νεκρική δέηση!
- Δεν φοβηθήκατε?
- Ήταν δύσκολη η θέση μου. Είχα μεγάλη πίεση και από την
Ιεραρχία και από τις τοπικές αρχές. Αν δεν άφηνα την σωρό του Καζαντζάκη στον
Άγιο Μηνά, θα γινόταν η επανάσταση του 1821 και θα αιματοκυλιόμαστε εδώ κάτω!
Οι Κρητικοί το 'χαν πάρει πολύ πατριωτικά το θέμα. Ήταν ανήμερα θηρία! Στην
κηδεία κόντεψε να γίνει μεγάλο μακελειό. Κάμποσοι κληρικοί χωρίς ράσα
ακολούθησαν την νεκρική πομπή βρίζοντας τον νεκρό, αρπάχτηκαν στα χέρια με
ντόπιους Κρητικούς. Δύσκολες ώρες και για μένα ένα ανώτατο κληρικό!
- Εσείς τον θάψατε?
- Όχι, αλίμονο μου! Θα με αφόριζε η Ιερά Σύνοδος! Είχαμε
διαταγή να μην γίνει η ταφή του από κανένα Ορθόδοξο παπά. Εγώ δεν ήμουνα κοντά
στην σωρό του Καζαντζάκη.
- Οι εφημερίδες έγραψαν ότι θάφτηκε από ιερέα ο Καζαντζάκης.
- Ο κόσμος είχε άγνοια. Όταν έφτασε η σωρός του στο
Μαρτινέγκο, κάποιος έβγαλε επικήδειο λόγο. ( Σημείωση: Τον επικήδειο εκφώνησε ο
Μενέλαος Παρλαμάς) Μα κανείς κληρικός δεν ήταν γύρω για να θάψει τον νεκρό.
Σκεφτείτε τώρα μπροστά στα μάτια όλου του κόσμου και τις φωτογραφικές μηχανές
του διεθνούς τύπου! Πουθενά παπάς. Οι Βρακοφόροι Κρητικοί άρχισαν να
φουρτουνιάζουν, έμαθα από άλλους παρόντες, άναψαν τα αίματα και ήθελαν να
βουτήξουν το φέρετρο και να το θάψουν με τα ίδια τους τα χέρια. Κείνη την
τραγική στιγμή ως εκ θαύματος παρουσιάστηκε ένα νέος παπάς με ράσα και με
θυμιατό! Ούτε ήξερα ποιος ήταν και πως βρέθηκε εκεί, από πού ξεφύτρωσε! Κανείς
δεν ήξερε!
H καρδιά του ανθρώπου είναι ένα κουβάρι κάμπιες - φύσηξε, Χριστέ μου,
να γίνουν πεταλούδες!
Η Ελένη Κατσουλάκη βρήκε τον ανώνυμο παπά που έθαψε το Νίκο
Καζαντζάκη και μίλησε μαζί του. Ο ίδιος όμως την παρακάλεσε να μην αναφέρει το
όνομα του, επιθυμία που εκείνη δέχθηκε. Προσπάθησε να δημοσιεύσει την έρευνα
της στις εφημερίδες της εποχής, αλλά καμία δεν την δεχόταν. Η απάντηση ήταν πως
ακριβώς επειδή επρόκειτο για την αλήθεια, δεν θα δημοσιευόταν ποτέ. Η
Κατσουλάκη έστειλε αντίγραφο στην Ελένη Καζαντζάκη, η οποία την δέχθηκε «όπως ένας εσταυρωμένος περίμενε με λαχτάρα
την ανάσταση του».
"Το 2003 το σαρκοβόρο
σαράκι της δικαίωσης άρχισε πάλι να τρώει τα σωθικά μου και αποφάσισα να
ξαναγράψω στα Ελληνικά την έρευνα για τον Καζαντζάκη. Ο Αρχιεπίσκοπος Ευγένιος
Ψαλιδάκης είχε πεθάνει το 1978. Ο Ανδρέας Καλοκαιρινός το 1992. Έστειλα -χωρίς
να ελπίζω- φαξ στον Μητροπολίτη Μελέτιο, αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου του
Οικουμενικού Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης και ζήτησα επίσημη επιβεβαίωση
σχετικά με τον αφορισμό του Καζαντζάκη.
Μα η μοίρα και το
ριζικό είναι αναπάντεχο και γνέθει τις δικές του σαϊτιές. Πριν από κάμποσες
εβδομάδες, καθώς ψαχούλευα ένα αραχνιασμένο κουτί γιομάτο ποιήματα—σπίθες της
νιότης, βρήκα στα Ελληνικά την έρευνα του Καζαντζάκη! Τα χέρια μου έτρεμαν σαν
επιληπτικά. Τα μάτια μου θόλωσαν. Ήταν το πνεύμα του μεγάλου συγγραφέα που
ζητούσε δικαίωση ? Δεν ξέρω. Οι κιτρινισμένες σελίδες είχαν φαγωθεί και δύσκολα
διαβάζονταν. Κάθισα και το ξανάγραψα. Ήταν μια εσωτερική ανάγκη και ένα ιερό χρέος
για να τιμήσω τον πνευματικό άνθρωπο που δεν υποτάσσεται σε καλόβουλες αυλές
και δεν αναπαύεται σε καρποφόρα , εφήμερα λιβάδια, παρά φορτώνει το δισάκι της
ευθύνης στον ώμο και παίρνει το κακοτράχαλο μονοπάτι για να βρει την αγκαθωτή
αλήθεια…
Σημείωση: Στις 29
Ιουνίου του 2003 έλαβα ένα συστημένο επίσημο γράμμα από την Ιερά Σύνοδο του
Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης που επιβεβαιώνει μετά από 50 χρόνια άναντρης
σιωπής, ότι δεν υπάρχει αφορισμός του Καζαντζάκη στα αρχεία τους."
Με αγάπη,
Ελένη Κατσουλακη
Καβάλα απάνω σε ίσκινα άλογα τους ίσκιους κυνηγούμε·
ίσκιος κι ο θάνατος, και κυνηγάει τον ίσκιο της ζωής μας…
Η Ελλάδα βρίσκει κάθε στιγμή την ευκαιρία να δικαιώσει αυτά
για τα οποία την κατηγορούν και ποτέ δεν κάνει προσπάθειες να αποδείξει το
αντίθετο. Κάποιοι άνθρωποι όμως, Έλληνες που αγαπούν τον τόπο και την ιστορία τους,
μάχονται να στηρίξουν όσα μας κάνουν ξεχωριστούς, όσα φανερώνουν περίτρανα την
όποια ανθρωπιά και ομορφιά μας. Αυτά που μας κάνουν περήφανους, εκείνα που μας
δίνουν ελπίδα. Η πολιτική εισχωρεί βίαια και καθημερινά στις ζωές μας, μα δεν
πρέπει ποτέ να εισχωρήσει στην καρδιά και την συνείδηση μας. Το θαύμα είμαστε εμείς και δεν προσδοκούμε τίποτε περισσότερο απο την προσωπική μας πραγμάτωση και αλλαγή. Δεν έχουμε κάτι να φοβηθούμε και η αλήθεια βρίσκεται στην προσπάθεια που μετατρέπουμε σε ελπίδα, χωρίς να περιμένουμε άλλους να μας ελευθερώσουν.
Μόνο τότε θα
μπορέσουμε να κατανοήσουμε τον ορισμό που δίνει στην έννοια «Ελευθερία» ο Νίκος
Καζαντζάκης, μέσα απο την διάσημη φράση που ζήτησε να χαραχθεί στον τάφο του:
Δεν ελπίζω τίποτα,
δε φοβούμαι τίποτα, είμαι λέφτερος…*
* Μετά απο παρότρυνση της καλή μου φίλης Άννας, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε μια παρανόηση (απο αυτούς που δικαιώνουν τα παραπάνω αναφερόμενα για την Ελλάδα και χάνουν πάντα την ουσία κολλώντας σε λεπτομέρειες): Η συγκεκριμένη φράση ανήκει ως έννοια στον Δημώνακτο. Ο Καζαντζάκης ποτέ δεν την οικειοποιήθηκε. Ζήτησε απλώς να χαραχθεί στον τάφο του για να επιβεβαιώσει τα όσα ένιωθε και πίστευε....
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Πες την γνώμη σου....